Gheskiere Paul - Klinisch Psycholoog - Psychotherapeut

Hoog Sensitieve personen
Back

Hoog Sensitieve Personen - HSP


Een HSP is iemand die gevoeliger is voor indrukken en prikkels van de buitenwereld dan gemiddeld. Hij of zij neemt subtielere nuances waar in bv. de lichaamstaal en stemmingen van anderen, is gevoeliger voor licht, geuren en geluiden, enz.... Een HSP raakt daardoor sneller overprikkeld en heeft de behoefte zich terug te trekken op zichzelf.
HSP is geen ziekte maar een karaktertrek met vele verschillende eigenschappen. Indien je er niet op de juiste manier mee leert omgaan (en dit kan voor iedere HSP anders zijn) kan deze karaktertrek de oorzaak zijn van zowel fysieke als psychische aandoeningen/problemen.
Elke HSP heeft verschillende eigenschappen, beleeft z’n HSP-zijn op een eigen, individuele manier.
HSP’s hebben meer tijd nodig om indrukken te verwerken dan minder gevoelige personen. Om dit proces te helpen, hebben ze het nodig zich terug te trekken op zichzelf. Dikwijls zijn zij zich daar niet van bewust of krijgen zij daartoe de kans niet. Als gevolg daarvan raken ze over hun toeren en/of worden ze geïrriteerd, soms zelfs agressief.
Functioneren in groep is een zwak punt. Drukte en sociale gebeurtenissen gaan zij liever uit de weg. Een diepgaand één-één gesprek geniet hun voorkeur.
Omdat je je zo goed kan inleven in anderen (empathie), bestaat het gevaar dat je je gaat verliezen in de emoties van een ander. Uiteindelijk kan je niet meer onderscheiden of die gevoelens nu van jou of van de ander zijn. HSP's worden soms letterlijk leeggezogen door anderen. Ze hebben dan zelf geen energie meer over en worden prikkelbaar.
Een HSP is doorgaans nauwgezet en perfectionistisch ingesteld, vaak wil hij de dingen té goed doen. Dit kan de diepliggende oorzaak zijn van vele kwalen, o.a. chronische vermoeidheid, grote stemmingswisselingen, depressies en verslavingen…


Kenmerken van een hoog sensitief persoon :


1.Gevoelig
2. Angstig
3. Spreekt zich niet snel uit
4. Weinig zelfvertrouwen
5. Heel bewust van gevoelens, maar niet van wie ze zijn.
6. Grote afkeer tegen 'moeten'
7. Willen rustige stille omgeving hebben, anders krijgen ze concentratie problemen
8. Altijd plannen en nieuwe ideeën.
9. Gevoelig voor pijn
10. Visuele input kan weleens teveel zijn
11. Gevoelig voor koffie en andere drugs
12. Doet het liefste één ding tegelijk
13. Globus gevoel, brok in je keel of dichtgeknepen keel


Bij therapie is het ten eerste van belang dat je je hooggevoeligheid accepteert als karaktereigenschap. Hierdoor kun je er veel beter mee om proberen te gaan. Een vorm van therapie die je helpt om naar je lichaam te luisteren en het beter te begrijpen is: Haptotherapie. Verder kunnen bewegingsoefeningen als yoga je helpen, net zoals mediteren, relaxatietechnieken, hypnose…. Om je aandacht beter te leren focussen, kan mindfullness een goede training zijn. Als klinisch psycholoog-psychotherapeut kan ik je hierin  ondersteunen. Ik kan je helpen om in het hier en nu te leven en meer rust te ervaren en een ander denk- of levenspatroon te volgen.